AJANKOHTAISTA

Satakunnan hyvinvointialueen Tehyn pää- ja luottamusmiehet

Tehyn päätoimisina pääluottamusmiehinä kaudella 2024-2027 toimivat:

• Tuula Östman 044 701 1873    tuula.ostman@sata.fi
  • Leena Jokinen-Anttila  044 707 9318     leena.jokinen-anttila@sata.fi
  • Karoliina Tala 044 707 9316    karoliina.tala@sata.fi
  • Terhi Anttila 044 701 1873    tuula.ostman@sata.fi
  • Janne Maja    044 707 9317    janne.maja@sata.fi
  • Mirva Laakso 040 636 1912    mirva.laakso@sata.fi

Luottamusmiehet kaudella 2024-2027:

• Pirkko T Mäkinen   044 516 8442    pirkko.t.makinen@sata.fi
  • Elina Saarenmaa     044 450 3952    elina.saarenmaa@sata.fi
  • Janina Kujala    044 707 6487    janina.kujala@sata.fi
  • Miikka Vuorinen 044 707 4131    miikka.vuorinen@sata.fi
  • Tiina Saimo    040 833 0806    tiina.saimo@sata.fi

Nyrkkisääntö

69 % hoitajista on kokenut fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa työssään. On kohtuutonta, että työssä, jossa autetaan muita, kohdataan päivittäin valtavasti väkivaltaa. Puuttuminen ei voi olla poikkeus, sen on oltava sääntö. #nyrkkisääntö

Sosiaali- terveys-, kuntoutus- ja kasvatusalan ammattilaiset kohtaavat henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa työpaikallaan päivittäin. Jopa neljännes on saanut tappouhkauksia työtehtävissä. Myös seksuaalinen häirintä ja seksuaaliväkivalta on yleistä.

Eniten väkivaltaa hoitajiin kohdistavat asiakkaat ja potilaat, mutta myös muut työntekijät, esimiehet, johto ja omaiset. Väkivallan yleisyys käy ilmi Aula Researchin kyselystä, jossa selvitettiin väkivallan kokemuksia sote-alalla.

Tehy kampanjoi hoitoalan ammattilaisten kokemaa väkivaltaa vastaan syksyllä 2023. Nyrkkisääntö-kampanja vaatii työnantajia noudattamaan työsuojelulakeja ja takaamaan mahdollisimman turvallinen työympäristö jokaiselle työntekijälle. Tavoitteena on myös nostaa aihe poliittisten päättäjien pöydälle ja ajaa muutoksia niin rikos- kuin työlainsäädäntöön. Hoitajien työssään kokema väkivalta on yhteiskunnallinen ja poliittinen ongelma. Siihen on mahdollista puuttua konkreettisesti, jos tahtoa löytyy.

Nyrkkisääntö | Tehy