Lounais-Suomen Poliisilaitos: Väkivallan uhan ei soisi kuuluvan terveydenhuoltoon

10.9.2014

Lounais-Suomen poliisilaitoksen päivittäistiedotteessa 8.9.2014 todetaan seuraavasti:

"  Terveydenhuollon henkilökuntaa uhkailleet miehet ovat työllistäneet Lounais-Suomen poliisia.

Toinen tapauksista tapahtui perjantaina Salossa, kun 35- vuotias mies uhkasi terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluvaa jäätyään ilman haluamiaan lääkkeitä.

Toinen vastaava tapaus tapahtui maanantaina Turussa, kun 32- vuotias mies kimpaantui niin ikään saamatta jääneestä lääkemääräyksestä ja palasi terveysasemalle häiriköimään.

Molemmat miehet on otettu kiinni rikoksesta epäiltyinä.

Väkivallan uhka saattaa liittyä tiettyihin ammatteihin tai työtehtäviin, kuten vaikkapa poliisin työhön. Terveydenhuoltoon sen ei soisi kuuluvan.

Väkivalta tai sillä uhkailu on valitettavaa terveydenhuollon nykypäivää. Vuonna 2011 toteutetussa kunta-alan barometrissa yli puolet terveydenhuollon henkilökunnasta ilmoitti kokeneensa työssään väkivaltaa tai sen uhkaa. Poliisin tutkittaviksi, ja edelleen tuomioistuimissa käsiteltäviksi näistä varsin vakavista tapahtumista päätyy jostain syystä kuitenkin vain pieni osa, mutta sen syytä voi vain arvailla. Terveydenhuollon työntekijä tai työnantaja ei saisi hiljaa hyväksyä mustelmia tai ahdistusta esimerkiksi akuuttiin hoitotyöhön kuuluvana palkanlisänä. Sellaisten asioiden selvittely kuuluu poliisille.

Rikoksena terveydenhuollon henkilökuntaan kohdistuva väkivalta tai uhkailu ei ole aivan lievä. Virkatoimen johdosta tai kostamiseksi tehtyä väkivallantekoa tai sillä uhkailua selvitellään yleensä vankeusrangaistuksella. Siitä jää poikkeuksetta kiinni. Silloin maksetaan kovaa hintaa lyhyemmästä jonotuksesta tai muutamasta pilleristä  ."

-TJ